PerformancesKOTOHOGI 大地車 (Performance, Shrine Edition)
公演『KOTOHOGI大地車』

Artist Statement

お祭りは夏や秋、「その土地の神様を奉り、豊作や大漁、無病息災などを祈願して、それに感謝する」神事の1つです。地車(だんじり)は昔から神事の神輿のお供として同行する山車や屋台のうちの1つで、神事以外で氏子が楽しめる出し物に近い存在のものだったようです。

今回の作品「KOTOHOGI」では暦の上で一年で一番闇が深まる冬至のころ神殿から「カミ」が現れる。言葉は「神」と人間との交信のために生じ、音から文字へと発展しました。「ひふみ祝詞」の一語一音は鎮魂を祈り、古代には母が病いの子に歌ったとも言われます。[寿山福海(じゅざんふくかい)]の書には、生きとし生けるものへの長寿の言祝ぎ(ことほぎ)が示されます。

「ことほぎ」は「言祝ぎ」とも「呪言」とも書きます。言葉は祝いにも呪いにも転じます。ヒトはつい嫌なことを言っては反省し、いい言葉に転じようとしてはジタバタもがきます。それが戦争や差別や暴力や中傷におよぶこともあれば、喜びや助け合い、プラスの気持ちや言葉の与え合いにも転じます。
長い息(イキ)をもってうたい、長生きをしるす。「ナガイキ(長生き)」は「ナガイ(長い)イキ(息)」とも言います。そしたら「キ ナガ(気長)」になり、破壊や隔たりからゆとりを持って命を育むモードへとヒトも変わるのかもしれません。

深い闇の中で再生を祈り、万物のめぐりを言祝ぎ、1年の色々を下すことができたら、感謝感激あめあられ。

神殿から結ばれる一本のひもは、2020年コロナ禍にドイツ・ベルリンで女たちによって編まれました。そのひもは、ミミズかマムシか?へその緒か?地車をひく縄か?龍玉か?点から生じる線はやがて人々を繋げ縁(円・輪)を結ぶ。

大地 地車
女 男
天 地
右回り 左回り
境目はない めぐるめぐる

A site-specific collaborative and interdisciplinary performance series by three artists of distinct Japanese artistic practices, interweaving Butoh, Sumi calligraphy, Noh dance and vocalization, and story-telling in collaboration with local artists and guests. KOTOHOGI is developed and presented through interactions with people on site.

KOTOHOGI is about the circulation of life. Its conception was inspired by aging, which in Japanese ancient systems of language, words, dance, worship and concepts, symbolizes the eternal regeneration of the universe. Traditional arts and Butoh dance in Japan also seek life’s beauty in the moment of deterioration. The seeds of hope and celebration re-emerge out of decay. As such, ‘sSustainability’ is embedded in Japanese cultural foundations.

KOTOHOGI manifests and contextualizes this concept in the lives of people at the respective time and site of performance. The production dissolves the delineation between the audience and performers, bringing them all together into the dance and song of KOTOHOGI.
KOTOHOGI an artistically, historically, shamanically, locally and globally informed performative scene of words, singing, music, dancing and visuals set in a public space, where the three artists facilitate the audience and guest collaborators to release their energies and joy/weight of life on this stage that is marked by the conceptual framework of the term KOTOHOGI in Japanese, which the artists deepened based on their extensive research stemmed in respective artist's disciplines, to frame the recirculation of all things in the universe, beyond all binaries, such as negativity/positivity, prejudice/diversity, war/peace, men/women, minority/majority and death/life.

KOTOHOGI is a series of performances, originally conceived in Ibaraki City, Osaka as “KOTOHOGI Sound Head” (Summer 2022), supported by TAIFUN Project based in Dusseldorf and Ibaraki City. It then travelled to Berlin for a workshop & showing “KOTOHOGI A-UN (re-inspiration)” at the historic alternative dance theater, DOCK 11, supported by Center for Remembering and Sharing based in New York City (Fall 2022).

“KOTOHOGI Dai-danjiri” was presented on Christmas Day 2022 at a historic shrine in Osaka City, at a time when people across cultures celebrate the first light appearing in the darkness of winter solstice. Berlin and Osaka (Ikuno Ward) based women artists will co-perform with Danjiri, which is a shrine festival float that strikes the soul of people across age and gender in Osaka but have historically only been allowed only for men to perform.

The co-performance with the otherwse taboo Danjiri and staging at the shrine have not been possible without ICAS organizing with local towns leaders (14 “chokai” town units), Danjiri leaders, Osaka Ikuno Ward Office, and local people and businesses, who form the organizing committee for this show, and the support of Kiyomihara Shrine. This is particularly so because this area, where ICAS is based out of a former stone-grinding factory, has historically been vibrant with small town factories, which have largely closed, and houses diverse ethnic populations, who are aging. But this area has not been a fertile ground for art. That is why KOTOHOGI decided to bring its show to this area to bring people together and celebrate life with the power of art.


『KOTOHOGI大地車』
コトホギ・ダイダンジリ パフォーマンス

日時:2022年12月25日(日) 開演 16:30 | 開場15:45
場所:清見原神社(大阪市生野区小路2丁目24−35)

作・演出・出演
カセキユウコ(舞踏家、ベルリン) 
瀬原加奈子(書道家、大阪)
辻井美穂(パフォーマンスアーティスト、大阪)

サウンド: Mieko Suzuki(在ベルリン)
地車 | 高橋利明、吉沢孝仁、長棟智也、大友清友会有志

【KOTOHOGIとは】

『KOTOHIGI』とはカセキユウコ、瀬原加奈子、辻井美穂の3名の異なるジャンルのアーティストが「舞踏」「書」「能楽」「歌」「語り」を基に、人々との交流とともに展開するパフォーマンス シリーズです。

 2022年8月にドイツデュッセルドルフの「TAIFUN Project」と大阪府茨木市のタイアップのもとで「老い」をテーマに『KOTOHOGI音頭』、11月にはベルリンで『KOTOHOGI阿吽』を発表。今回は年の瀬、暗闇の中に光が灯ると世界各地で祝福されるこの時分 、大地(女性)に地車(だんじり)がかかる。清美原神社で『KOTOHOGI大地車』を発表します。『KOTOHOGI』は各地に合わせてテーマも内容もゼロから作り込みます。

 『KOTOHOGI』は命のめぐりをテーマとします。
 日本古来の言葉、文字、舞、信仰、概念体系において「老い」は絶えることのない宇宙の生命を示唆します。また伝統芸術や舞踏では、朽ちるものに命の美を見出します。朽ちるものから希望・祝福の芽が出て、再生していく。

「持続可能性」は文化的基盤に深く組み込まれています。その世界観を「その時、その場所」の人間の営みの中で表現し、観客と作品の境目をなくす演出で、一緒に歌い舞うことが『KOTOHOGI』です。

【出演者】

カセキユウコ
ベルリン在住の舞踏家、振付家、パフォーマー、講師。 ソロ、デュオ、アンサンブル、即興公演を世界30カ国以上にて上演する。 舞踏の身体性を基に、現代社会の矛盾を解体し、詩的かつアバンギャルドな作品を創る。障害者劇団、別ジャンルのアーティスト達とのコラボレーションを続け新しい表現を開拓している。
イサドラダンカンアワード受賞。トヨタコレオグラフィーアワード、ドーラメイバームーアアワード、ノーバレエ国際コンペティションにノミネート。数々の国際フェスティバルに参加。https://cokaseki.com

瀬原加奈子
大阪市在住の書家 読売書法会評議員 
自ら主宰する書法天韻社は[書く心と文字の姿]を軸に、教育・伝統文化交流など講師として活動する一方Kanartstudio設立。[自禅(しぜん)と文字]をコンセプトに文字を探究し墨と筆、あるいは鉄筆(刀)を用いて石に刻し表現する作品の数々は自然の中から見出される独特な視点と世界観が国内や海外でも注目されている。代表作 「science character [ITO]」「unagiunagi」「トナリ」「不等号」他。阪急百貨店うめだ本店正月ウィンドウ揮毫。黄桜酒造株式会社本社「伏水蔵」扁額作成。http://kanako-sehara.com

辻井美穂
大阪在住のパフォーマンスアーティスト。ニューヨーク大学 Tisch School of the Arts, Arts Politics修士課程修了。NY前衛舞台芸術シーンで活動開始。一方で華道の家系に生まれ、いけばな、能楽等の伝統芸術の鍛錬に根ざす。動き・舞・声・音・多言語・映像・詩的な空間演出を用い、観客との境目をなくす演出のソロやコラボレーション作品を世界各地で発表。現代社会の【破壊】に対して【再生】が間に合わないと感じる中、古来の「知」と「技能」に手がかりと説得力を見出す。アジア・アフリカ・中東・南米・中米・北米・欧州各地のコラボレーターと協働。米国や日本の大学・美術館で講師も務める。https://mihotsujii.com

Mieko Suzuki
ベルリンを拠点に活動するDJ、サウンドアーティスト、コンポーザー。重低音を基調とした彼女のサウンドパフォーマンスは、ドローンやフィールドレコーディングが電気回路のパチパチというノイズやレコードの断片音と組み合わされる。その実験的なアプローチは、地下クラブ、演劇、ダンスパフォーマンスなど、様々な空間と人への細心の注意を持って演出される。前衛的なテクノレーベルのRasterからリリースしている他、振付家のMeg Stuart、演劇監督のJohan Simonsとレギュラーなコラボーレーターである。Andrea Neumann、Sabine Erkelenzと共に即興トリオを組み Contagious のメンバーである。https://media-loca.com/mieko-suzuki/

祭礼人 | 清見原神社、筒井美和、趙貴子

ゲスト出演 | 鳴海姫子、金亀伊織、町会有志の皆さま

映像/写真 | Justyna Feicht、宮津将

音響 | 清見原神社、清水武志
大道具 | Albatross工芸
縄 | CUNTethics & SQUATconstellation
地車 | 高橋利明、吉沢孝仁、長棟智也、大友清友会有志
祭礼人 | 清見原神社、筒井美和、趙貴子

【主催】
共催:
International Culture & Art Spot 2022 実行委員会
ICAS (International Culture & Art Spot)
協賛: 生野区役所
協力:清見原神社、大友清友会、株式会社 仁の蔵
ビデオ制作後援:大阪市
特別協力:ゲーテ・インスティトゥート大阪・京都、公益財団法人茨木市文化振興財団
題字: 瀬原加奈子 宣伝美術:鍋田庸男 印刷協力:アドプリ
制作・広報 | イカス(International Culture & Art Spot)

KOTOHOGI Osaka Shrine Edition

Dec 25 (Sun) 4:30pm @ Kiyomihara Shrine, Osaka City
Address: 2-24-35 Shouji, Ikuno-ku, Osaka City (Map)

A site-specific collaborative and interdisciplinary performance series by three artists of distinct Japanese artistic practices, interweaving Butoh, Sumi calligraphy, Noh dance and vocalization, and story-telling in collaboration with local artists and guests. KOTOHOGI is developed and presented through interactions with people on site.

KOTOHOGI is about the circulation of life. Its conception was inspired by aging, which in Japanese ancient systems of language, words, dance, worship and concepts, symbolizes the eternal regeneration of the universe. Traditional arts and Butoh dance in Japan also seek life’s beauty in the moment of deterioration. The seeds of hope and celebration re-emerge out of decay. As such, ‘sSustainability’ is embedded in Japanese cultural foundations.

KOTOHOGI manifests and contextualizes this concept in the lives of people at the respective time and site of performance. The production dissolves the delineation between the audience and performers, bringing them all together into the dance and song of KOTOHOGI.
KOTOHOGI an artistically, historically, shamanically, locally and globally informed performative scene of words, singing, music, dancing and visuals set in a public space, where the three artists facilitate the audience and guest collaborators to release their energies and joy/weight of life on this stage that is marked by the conceptual framework of the term KOTOHOGI in Japanese, which the artists deepened based on their extensive research stemmed in respective artist's disciplines, to frame the recirculation of all things in the universe, beyond all binaries, such as negativity/positivity, prejudice/diversity, war/peace, men/women, minority/majority and death/life.

KOTOHOGI is a series of performances, originally conceived in Ibaraki City, Osaka as “KOTOHOGI Sound Head” (Summer 2022), supported by TAIFUN Project based in Dusseldorf and Ibaraki City. It then travelled to Berlin for a workshop & showing “KOTOHOGI A-UN (re-inspiration)” at the historic alternative dance theater, DOCK 11, supported by Center for Remembering and Sharing based in New York City (Fall 2022).

“KOTOHOGI Dai-danjiri” was presented on Christmas Day 2022 at a historic shrine in Osaka City, at a time when people across cultures celebrate the first light appearing in the darkness of winter solstice. Berlin and Osaka (Ikuno Ward) based women artists will co-perform with Danjiri, which is a shrine festival float that strikes the soul of people across age and gender in Osaka but have historically only been allowed only for men to perform.

The co-performance with the otherwse taboo Danjiri and staging at the shrine have not been possible without ICAS organizing with local towns leaders (14 “chokai” town units), Danjiri leaders, Osaka Ikuno Ward Office, and local people and businesses, who form the organizing committee for this show, and the support of Kiyomihara Shrine. This is particularly so because this area, where ICAS is based out of a former stone-grinding factory, has historically been vibrant with small town factories, which have largely closed, and houses diverse ethnic populations, who are aging. But this area has not been a fertile ground for art. That is why KOTOHOGI decided to bring its show to this area to bring people together and celebrate life with the power of art.

Conceived and performed by:
Yuko Kaseki (butoh dancer, choreographer, Berlin)
Kanako Sehara (calligrapher, Osaka)
Miho Tsujii (performance artist, Osaka)
Sound: Mieko Suzuki (Berlin)

Hosted by ICAS (International Culture & Art Spot, Osaka) with ICAS 2022 Organizing Committee
Supported by Osaka City Ikuno Ward Office, Kiyomihara Shrine, Osaka City, Ninokura Rice Crackers
Special Support by OSAKA CITY ECONOMIC STRATEGY BUREAU CULTURAL DIVISION, GOETHE INSTITUTE OSAKA KYOTO, IBABUN (IBARAKI CITY CULTURAL PROMOTION FUND)

KOTOHOGI performance/exhibition/workshop:
- ”KOTOHOGI Sound Head” @ IBALAB@Hiroba (Ibaraki City Hall Square), Ibaraki City, Osaka, 2022
- “KOTOHOGI 阿吽(A-UN)” @ DOCK 11, Berlin, 2022
- “KOTOHOGI 大地車(Shrine Edition)” @ Kiyomihara Shrine, Osaka City, 2022
- "KOTOHOGI 蟲送り(Prayers with Insects)" video performance in collaboration with "The Buddhist Bug" by Anida Yoeu Ali and video by Masahiro Sugano @Nara, 2023
© Miho Tsujii all rights reserved.